Malå Idrottsförening

Adam Linder.
Roll: Ordförande

Vad är Malå IF för dig?
Det kan vara värt att nämna att trots att jag växt upp i Malå så har jag aldrig som barn eller ungdom varit aktiv i någon sport som Malå IF tillhandahåller. Det var datorer, motorer och sommarjobbande med däck som präglade min uppväxt till stor del. Malå Idrottsförening kom in i bilden först då jag började åka lite längdskidor som vuxen, åkte en del långlopp och debuterade i Vasaloppet 2020, då i Malå IF:s färger.
Jag började sedermera engagera mig ideellt i skidsektionen och hjälpte till med att anlägga en skidlekplats och fick känna på den gemenskap som kan uppstå när man skapar saker tillsammans. Kraften och energin som kommer ur att man själv engagerar sig och på så sätt engagerar andra.
Det är en sida av myntet.
Den andra sidan är vikten av barn och ungdomars motion och hälsa. Ett aktivt barn är ett gladare barn. En ungdom som motionerar regelbundet är piggare, har mer energi och ger sig själv chansen att hinna reflektera och fundera över intryck och saker som påverkar denne dagligen, i skolan, i hemmet eller ute på byn. Det i kombination med att vi tillhör en gemenskap, vi fostrar, vi kämpar, vi skrattar och stöttar varann i allt vi gör, det är Malå IF för mig.

Varför engagerar du dig ideelt?
Jag brinner för att oavsett hur man har det hemma, på skolan, på nätet eller ute på byn, så ska alla barn och ungdomar ha samma möjligheter till idrott och hälsa. Samma möjligheter att få ta del av den gemenskap jag nämner i förra frågan, samma möjligheter att få fostras in i ett tänk att om man verkligen vill något så är det möjligt, samma möjligheter att få vara sig själv, både i laget och i jaget.
Utöver det faktum att jag vill försöka ge alla barn och ungdomar så nära lika förutsättningar som möjligt så brinner jag för utveckling. En idrottsförening kan uträtta stora saker, en grupp människor kan uträtta stora saker. Det krävs bara att man tror på vad man gör och har ett tydligt mål. Att jobba ideellt är väldigt lätt för mig, det krävs bara att jag sätter upp en målbild och ställer in siktet rätt.

Om du fick återuppleva en historisk idrottshändelse vilken skulle det då vara och varför?
Detta är nog den svåraste frågan för mig att svara på. Jag är ju väldigt dålig på att kolla på sport egentligen. Jag har inte sport med mig från uppväxten, inga särskilda förebilder, fotbollsstjärnor eller hockeystjärnor. Men om jag riktigt tänker till så skulle jag vilja uppleva hur jag tror att idrottandet var förr. Oerhört prestigelöst. Kanske Vindelälvsloppet för en massa herrans års sen, flera lokala lag, stafettlag där löpförmågan var väldigt spridd. Men man gjorde det bästa man kunde och firade sedan med laget, oavsett placering. Jag vill se om vi kan få igång något liknande i Malå, ett prestigelöst tävlande mellan företag, föreningar eller kompislag, kanske en löptävling för att det ska vara så enkelt som möjligt. Nånting som gör att motion, hälsa och gemenskap får ett stort utrymme i samhället, hos alla Malåbor.
Camilla Olsson

Möt Camilla Olsson
Roll i föreningen: Ledamot

Vad är Malå IF för dig?
Malå IF för mig är en viktig förening där alla som vill får möjlighet att utöva idrott. Jag är tacksam att vi har denna förening, främst för våra barn och unga. Min förhoppning är att det ska vara en arena där man får träffas och utöva de sporter man gillar, och att får göra detta på lika villkor.

Vad är din bästa egenskap?
Det är svårt att komma på något, men jag tror att jag är lösningsorienterad och försöker se på saker ur olika perspektiv.

Vad gör dig glad?
Jag blir glad av att se när barnen utvecklas, når nya mål och lär sig nya saker.

Våra sponsorer